WO2 Hoeksche Waard

Een website over WO2 in de Hoeksche Waard

Overzicht vliegtuigen betrokken bij luchtoorlog Hoeksche Waard

Facebooktwittergoogle_plus

In de Dordtenaar van 3 mei 2003 verscheen het artikel ‘Luchtoorlog boven Hoeksche Waard’, van Henk Nootenboom. Onderstaand overzicht werd daarbij gepubliceerd.

10 mei 1940, 4.00 uur: Een Junkers Ju 52/3m komt neer bij boerderij De Kooning in Goidschalksoord. Verdere gegevens onbekend.

10 mei 1940, 4.15 uur: Een Heinkel He van de Luftwaffe wordt neergehaald en komt terecht bij de Achterweg in Goudswaard. Vier bemanningleden (twee zijn gewond) worden gevangen genomen.

10 mei 1940, 4.3o uur: Een Dornier Do-17Z van de 7e Flieger Division maakt een geslaagde noodlanding bij de Ritselaarsdijk in Westmaas. De vier Duitse bemanningsleden worden gevangen genomen.

10 mei 1940, 11,45 uur: Een door de Duitsers neergeschoten Blenheim maakt een noodlanding bij Piershil bij de Oude Piershilseweg. De Engelse piloot Hugh Rowe raakt gewond. Zijn landgenoot en schutter Roy Echlin is dodelijk getroffen en ligt begraven in Piershil.

10 mei 1940, 12.30 uur: Twee Nederlandse Fokkers worden neergeschoten en komen bij Oud-Beijerland terecht op de Langeweg. Zeven bemanningsleden overleven de crash niet. De zwaargewonde sergant Den Hartog springt op het laatste moment met zijn parachute uit het vliegtuig en overleeft als enige deze ramp.

11 mei 1941, 15.30 uur: In ‘s-Gravendeel bij de Trekdam en in Numansdorp langs de West Biesakkerweg komen twee Hurricanes van de Royal Air Force (RAF) neer. Beide piloten George Slee en Michael Donne bezwijken later aan hun verwondingen. Zij zijn in respectievelijk ‘s-Gravendeel en Numansdorp begraven.

11 mei 1940, 16.30 uur: In Piershil bij het Pinksterhaventje stort een getroffen Henschel Hs van de Luftwaffe neer. Beide inzittenden blijken dood.

13 mei 1940, 7.00 uur: Een Duitse Messerschmitt komt neer bij de boerderij van de gebroeders Van Gilst aan de Oostmiddelweg in Numansdorp Piloot Karl Borris landt met zijn parachute aan de Lange Boomweg en wordt opgesloten.

30 december 1940, 2.25 uur: Een Vickers Wellington maakt een noodlanding in Goudswaard. Navigator Bob Stark en co-piloot Jack Garret raken gewond, de andere bemanningsleden komen met de schrik vrij. De gehele bemanning wordt krijgsgevangen gemaakt.

7 augustus 1941, 6.3o uur: In Oud Beijerland bij de Stougjesdijk maakt een Vickers Wellington een noodlanding. Bemanningsleden worden geholpen door burgers uit Westmaas maar worden uiteindelijk allemaal door de Duitsers gevonden. Vijf burgers uit Westmaas worden door de Duitsers gefusilleerd.

12 augustus 1941, 12.10 uur: Aan de oever van het Hollandsch Diep bij Strijensas stort een geraakte Blenheim van de RAF neer. De drie inzittenden hebben geen schijn van kans en overleven de crash niet. Schutter Earnest Bainbridge, waarnemer Hugh Clark en piloot Graham Rolland zijn in Strijen begraven.

8 september 1941, 5.30 uur: Een Vickers Wellington van het 12e squadron van de RAF maakt een noodlanding bij de 10 Kruisweg in ‘s-Gravendeel. De zeskoppige bemanning wordt door de Duitsers gevangen genomen.

12 februari 1942, 17.30 uur. Een Messerschrnitt komt neer bij de Steltweg in Zuid-Beijerland. Verdere gegevens zijn onbekend. Op hetzelfde moment maken twee andere Messerschmitts een noodlanding op het besneeuwde land van rage bij de Oud Bonaventurasedijk in Strijen. De toestellen worden door de Duitsers gedemonteerd en afgevoerd.

31 mei 1942, 0.10 uur: Een Vickers Wellington wordt geraakt en stort neer bij de Maasdamseweg in ‘s-Gravendeel. Twee inzittenden vinden de dood. Drie bemanningsleden worden nog altijd vermist.

10 september 1942, 23.15 uur: Een Wellington stort brandend neer op een weiland aan de Langeweg bij Oud Beijeriand vlakbij een boerderij. Een schuur vliegt in brand. De vijfkoppige Poolse bemanning komt om. Dezelfde dag stort bij Ooltgensplaat en Short Stirling neer. Een van de zes doden, James Wallace, ligt in Numansdorp begraven. Er is één overlevende.

3 april 1943, 23.00 uur: Een Handley Page Halifax van de Royal Canadian Air Force komt neer in het Haringvliet. De bemanning belandt op Tiengemeten en in de Hoeksche Waard. Bommenrichter Walter Beatty wordt vermist, de andere zeven bemanningsleden zijn gevangen genomen door de Duitsers.

30 mei 1943, 2.30 uur: In Goudswaard stort een Vickers Wellington neer. Twee man vinden de dood. Een van de twee doden Lesly Hardy wordt nog bevestigd aan zijn parachute in het Haringvliet gevonden. Hij is in Numansdorp begraven. Drie inzittenden overleefden deze crash.

22 juni 1943, 9.20 uur: Een Supermarine Spitfire wordt neergeschoten en komt neer in de buurtschap Nieuwendijk aan het Hollandsch Diep. De piloot, de Noor Helge Sognaes, komt om het leven.

30 juli 1943, 10.30 uur: Een Boeing B-17 (Yankee Dandy) stort neer tussen Berkel en Zoetermeer. De nog levende bemanningsleden hebben dan het vliegtuig boven de Hoeksche Waard al verlaten. Twee inzittenden komen om, acht man worden gevangen genomen.

31 juli 1943, 2.00 uur: Delen van een neegeschoten bommenwerper vallen in de Sabina-Henricapolder in de buurtschap Heijningen en in het water van het Volkerak. De zevenkoppige bemanning komt om. Schutte Sg:, Edwin Banos ligt begraven in Numansdorp.

2 oktober 1943, 19.50 uur: een door de Duitse luchtafweer (Flak) neergehaalde Handley Page Halifax crasht in de Eendragtspolder bij Goudswaard. Alle zeven inzittenden komen om.

5 november 1943, 14.00 uur: Een neergeschoten Boeing B17 komt neer in het Hollandsch Diep ter hoogte van Klundert. Een van de bemanningsleden de Amerikaan Alexander Girven, komt aan de Sasse kant van het Hollandsch Diep in de griend terecht. Nog twee andere inzittenden overleven de crash, zes worden er vermist en het lijk van één inzittende wordt op 10 november uit het water bij Moerdijk gevist.

11 november1943, 14.50 uur: De stukken van een in de lucht ontplofte Boeing B17 komen terecht in de Molenpolder bij Numansdorp. Drie inzittenden komen levend uit het toestel en belanden in Duitse krijgsgevangenkampen. Zes Amerikanen komen om het leven. Een bemanningslid wordt vermist.

13 november 1943, 10.10 uur: Een Consolidated B 24H met nog drie mensen aan boord maakt een noodlanding in de Oude Beerpolder in Dordrecht net over de Dordtse Kil. Zeven bemanningsleden zijn boven Puttershoek al gesprongen en komen op de Molendijk tussen Puttershoek en ‘s-Gravendeel terecht. Bij het opruimen van de wrakstukken op het Eiland van Dordt wordt onder het toestel het lijk gevonden van James Ryan jr. Hij is waarschijnlijk in de lucht al dodelijk getroffen. De overige bemanningsleden brengen de rest van de oorlog in een krijgsgevangenkamp door.

22 februari 1944, 13-15.30 uur: Drie Messerschmitts vinden hun Waterloo in het Hollandsch Diep. Een toestel wordt neergehaald, twee andere toestellen raken elkaar in de lucht en storten daarna neer. Twee piloten sneuvelen, één wordt er nog vermist.

31 mei 1944, 12.50 uur: Een Amerikaanse Thunderbolt komt neer aan de Zinkweg in Oud-Beijerland en ontploft direct. Twee woonhuizen en een timmermanswerkplaats branden af. Piloot Lawrence Coldwasser heeft het toestel dan al per parachute verlaten. Hij raakt hierbij het staartvlak en loopt door de klap twee open beenbreuken op. Zo komt hij in een koolzaadveld langs de Langeweg terecht.

20 juli 1944, 14.30 uur: In Numansdorp maakt een onbemande Boeing B17 een buikschuiver. De negen bemanningsleden hebben het door de Duitsers geraakte toestel dan al verlaten en komen veilig op de grond. Ze worden daar wel opgevangen door de Duitsers.

12 september 1944, 14.00 uur: Een Handley Page Halifax stort neer bij de Weedeweg in Dordrecht. Piloot Percy Buck wordt hangende aan zijn parachute doodgeschoten. De Canadees Kenneth Dugdale vindt onderdak bij de familie Gratema in de Wijnstraat in Dordrecht, maar loopt later bij een crossing in de Hoeksche Waard alsnog tegen de lamp.

16 september 1944, 23.00 uur: Twee Avro Lancasters, betrokken bij de slag om Arnhem, storten neer in de Mariapolder bij Strijen-sas. Misschien wel door een botsing. Veertien doden. Zeven bemanningsleden van de MK I liggen begraven in Dordrecht, de zeven inzittenden van de MK III in Strijen.

18 september 1944, 13.30 uur: Een Hawker Tempest van de RAF vliegt eerst door de pijlers onder het brugdek van de Moerdijk door voordat hij wordt getroffen door het Duitse afweergeschut. Bran-dend stort het toestel neer in de Mariapolder, vlakbij het gemaaltje in Strijensas. De dodelijke verongelukte vlieger Robert Hanney ligt begraven in Strijen.

18 september 1944, 14.30 uur: Een Spitfire met een Tsjechische piloot Tony Ocelka maakt een noodlanding in het Oudeland bij Strijen en breekt bijna doormidden. Hij loopt een hoofdwond en een gebroken rib op en wordt door de Duitsers afgevoerd naar het Katholieke Ziekenhuis in Dordrecht.

18 september 1944, 16.50 uur: De Thunderbolt met piloot Dick Snyder maakt een noodlanding op de hoek Oud-Bondijk-Boenderseweg net onder Maasdam nadat hij boven Rotterdam is geraakt. Hij wordt aanvankelijk gered, maar de Duitsers weten Snyder toch te vinden en nemen hem gevangen.

29 oktober 1944, 12.30 uur: Geraakt door de Duitse luchtafweer stort een brandende Spitfire neer bij de Middelsluisedijk WZ in Numansdorp. De Poolse piloot Edmund Krzeminski komt om. Hij ligt in Numansdorp begraven.

1 januari 1945: De Duitsers raken boven Rotterdam een eigen toestel, een Focke Wulf. Deze stort tussen Strijen en Numansdorp neer in de grienden. Pas in augustus wordt het lijk van de piloot geborgen.

17 maart 1945: Een Spitfire, geraakt door de luchtafweer bij Bleskensgraaf en door luchtafweer bij de Barendrechtse brug, maakt vlakbij Boonsweg in Heinenoord een crash. Het lichaam van piloot Johnny Green wordt een dag later door de Duitsers geborgen.

Knipsel ‘Overzicht vliegtuigen betrokken bij luchtoorlog Hoeksche Waard’- Dordtenaar 3 mei 2003

knipsel-dordtenaar-3mei2003-01 knipsel-dordtenaar-3mei2003-02

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

WO2 Hoeksche Waard © 2014

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten