web analytics

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten

14 mei 1940 – Rotterdamse bommen op Strijen – WO2 Hoeksche Waard
WO2 Hoeksche Waard

14 mei 1940 – Rotterdamse bommen op Strijen

Ongeveer vijftien Heinkels HE-111’s bombarderen op dinsdag 14 mei 1940 omstreeks half twee Strijen en Strijensas. De formatie vliegt nauw aaneengesloten over de Hoeksche Waardse dorpen. Van het noorden naar het zuiden en even later in omgekeerde richting. Beide keren worden er bommen afgeworpen en wordt er geschoten. Op Sas vallen vier doden. In Strijen vallen drie slachtoffers. De ravage is enorm.

Ooggetuige A. Andeweg vertelt: “De baker was bezig met de was toen we zwaar vliegtuiggeronk hoorden aanzwellen. Ook klonken er veel schoren. Erger dan we tot dan toe gehoord hadden. We stonden naast elkaar in de woonkamer tegen de muur aangedrukt. Plotseling voelden we alles trillen en schudden en zagen we de muren en ramen bewegen. We zagen stukken vuur voorbij de ramen vliegen, terwijl we zware ontploffingen hoorden. De ramen knalden aan stukken en glasscherven vlogen naar binnen. We leefden in doodsangst. We gingen de aangrenzende slaapkamer in. Ook daar was geen ruit meer heel. De baby lag nog in z’n ledikantje. Hij leefde! De glasscherven lagen rondom hem in het bed. Toen het rustiger werd, besloten we om buiten een kijkje te nemen. In de sloot achter onze tuin was een bom terecht gekomen. Het varken van de achterbuurman liep los in de tuin. Het die was, zo bleek later, door de luchtdruk van de ontplofte bom uit zijn hok getild, maar mankeerde niets. Zelfs het hok was intact. Een andere bom was bij nabij het bruggetje op de Kaai gevallen. Naast de bomtrechter was een kastanjeboom door de scherven als het ware afgezaagd. Een auto van taxibedrijf Groeneveld was doorzeefd. In de Kerkstraat was het nog veel erger. Het grote huis van notaris Baars had een voltreffer gekregen en lag in puin. De notaris en z’n vrouw waren op het moment van de bominslag in de tuin en bleven ongedeerd. Ook het huis van kapper Villevoye, tegenover het notarishuis, werd zwaar beschadigd, evenals de naast het huis staande winkel van Van Kessel. Verderop in de Kerkstraat was het huis van Janus de Jongste getroffen. Mevrouw De Jongste was zwaargewond. Zij is nog door dappere dorpsgenoten onder moeilijke omstandigheden naar het ziekenhuis in Dordrecht gebracht, maar is toch aan haar verwondingen bezweken. De woning van Mevrouw Van Dorsser in de Nieuwestraat had ook een voltreffer gekregen, maar is toch overeind blijven staan”.

De bombardementen eisten in totaal zeven levens. In Sas zijn dat A. van Vugt (Havenstraat 31), B. van Horssen, P. van Horssen (Havenstraat 46) en E. Fortuin (Nieuweweg 3). In Strijen komen naast mevrouw De Jongste-Kooijman nog twee andere vrouwen om het leven, te weten H. Cappon-De Schiper (Oude Havenweg 18) en M. Duimelaar-van Wijk (Nieuwestraat). Veertien gebouwen aan de Nieuweweg, Havenstraat, Keizersdijk, Kerkstraat en Nieuwestraat worden door het bombardement zwaar beschadigd. Ruim zestig gebouwen aan het Spui, de Boompjesstraat, Molenstraat, Kerkstraat, Nieuwestraat, Keizersdijk, Oude Havenweg, Oud Boneventuraschedijk, Zuid Kavelsedijk, Nieuweweg, Havenstraat, Buitendijk, Mariapolder en Stoopepolder, alsmede de Nederlands Hervormde Kerk in Strijensas worden beschadigd. De vliegtuigen die Strijen bombarderen behoorden tot Kampfgeschwader 54 van de Duitse luchtmacht, een eskader bestaande uit 100 vliegtuigen dat het beruchte bombardement op Rotterdam uitvoerde. Het Geschwader was voor dit bombardement in twee delen gesplitst. De tweede formatie, onder commando van Oberstleutnant Hohne, heeft Rotterdam niet gebombardeerd, maar is afgedraaid naar de Hoeksche Waard. Hij rapporteert: “Angriff südwestlich Dordrecht und langs der Maas mit 14 SC-250 und 168 SC-50. Auch hier gute Treffenwirkung”.

Bron: De Dordtenaar 3 mei 2003

Bron: De Dordtenaar 3 mei 2003